الاثنين، 31 مارس 2008

ماذا سيحدث غدا

هل نترك كل شئ للغد
فهل الامور ستحل وحدها

غدا يوم ملئ بالجديد
ومانخشاه ان نقول ليت الزمان يعود يوما
انه الندم
حقا لو علمتم الغيب لاخترتم الواقع
فماذا سيحدث ان علمنا ما بالغد
سنتكاسل سنفر سنتغير
سنفكرام سيقتل بداخلنا الامل
ان الخوف من الفشل شئ صعب
وان سيطر علينا هذا الخوف لهو اصعب من الفشل نفسه
لن تهد الدنا ان حاولنا وفشلنا
لكن ان لم نحاول فحتما ستهد
بعض الامور يجب ان نتركها للغد
والبعض الاخر لايجب ان تزيد عن الحد
لكن السؤال الاكثر شيوعا سيظل دائما
ماذا سيحدث فى الغد

هناك 14 تعليقًا:

غير معرف يقول...

اولا : كلامك جميل ومليان تفاؤل..
ثانيا : اكيد كل واحد نفسه المستقبل بتاعه هو تحقيق احلامه
وعشان نحقق احلامنا لازم نكون بنحلم حلم يتحقق.. الاحلام لازم تكون فيها جزء واقعى والا هنفضل نحلم طول العمر...واتمنى من الله ان يكون الغد هو اليوم اللى مستنيه ويارب يكون يوم جديد ليا ولكل الناس ويارب كل واحد يتحقق حلمه...
تحياتى لكى يا دينا..

dina seliman يقول...

حسام حامد
شكرا لك
فعلا لازم يكون حلمنا فيه من الواقعيه عشان يقدر يتحقق لانه لو مكنش كده ممكن نتعقد ونبطل نحلم
وسعتها الخساره اكبر

شكرا ليك وجودك
دمت بخير

احمد الجيزاوى يقول...

احيكى على الامل والحلم الذى يدعو له كلامك الجميل
تحياتى ليكى
احمد الجيزاوى

dina seliman يقول...

احمد الجيزاوى
اننا بدون الامل لا مبرر لوجودنا ولاداعى من حياتنا
احيانا نواجه فى الدنا ما يجعلنا نفقد القدره على مجرد الاحلام
لكن بالامل سنرى مالم نكن نراه
شكرالك
دمت بخير

Lyssandra يقول...

إيه يا دينا .. أغيب عنك يومين ألاقيكي كده ؟؟ مالك بس ؟؟ يارب اجعله خير
ليه الحيرة والقلق والتردد ؟؟ عموما انا مش هاقولك بلاش تقلقي .. بالعكس في أمور في حياتنا بتخلينا نفكر كتير ياتري صح ؟ ياتري غلط ؟ أمشي الطريق ده ولا بلاش ؟ ولو مشيته هايكون ف اخره ايه ؟ ولو مامشيتوش ياتري هاندم ؟ ويفضل الكلام يدور ويصدع ويؤلم .. القلق طبيعي . بس هوني عليكي .. ربنا معاكي دايما يهديكي للخير ويوفقك يارب ..

lyssandra

dina seliman يقول...

lyssandra
عشان متغبيش عنى تانى
انا بجد مش عارفه اشكرك ازاى على ثقتك دى ويارب اكون قدها
واكيد شئ يشرفنى اننا نبقى اصدقاء
لكى منى وافر الحب والتقدير

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

تعرفي انك عندك حق لازم نخلي بكرة لبكرة ومانفكرش فيه
انا لما بتفرج علي اي مشهد في التليفزيون واشوف البطلة مثلا بتروح تقري الطالع وأحط نفسي مكانها ... اقول ايه الهبل ده افرضي الدجالةدي قالتلها هاتموتي قريب .. يبقي الحال ايه بقي وهاتعرف تعيش بعد كدة أزاي

dina seliman يقول...

وتخيلى بقه لو قالك حاجه وحشه عن حد عزيز عليكى
لالالالالالالالالا اموت انا اهون

معرف ان عزيز عليا هيجراله حاجه ومقدرش اساعده
فعلا ربنا رحمنا لاننا منعرفش الغيب فى ايه
الحمد لله

كلية السياحة والفنادق يقول...

التفكير فى بكره ممكن يكون بالنسبة لناس كتير صعب ومتعب ولناس تانية مفرح وملئ بالتفاؤل , ولكن إشتهرت مقولة هذه الأيام تقول لا تفكر فى أمس حتى لا تندم ولا تفكر فاليوم حتى لا تخطئ ولا تفكر فالغد حتى لا تكتئب
بس انا معاكى فى موضوع الأمل - بس أمل بس مش عشم
تحياتى لأسلوبك الذى طالما أعجبت به
محمود

dina seliman يقول...

محمود
كلامك 10/10
عندك حق ومقوله تماااام
شكرا ليك رايك ووجودك

روابط يقول...

انا حاسس من قراءة سريعة ان اغلب التدوينات منقولة من كتاب من مكتبات الرصيف .. انا شايف كده

dina seliman يقول...

حازم سويلم
مم معرفش انا حاسه من تعليقك بعض الاستخفاف وده رأيك واكيد انت حر فيه
اختلاف الاراء لايفسد للود قضيه

بس ده ميمنعش ان كل كلمه بكتبها بتبقى طالعه من قلبى ودى مش اول مره اكتب فيها ولا ده بس نوع كتاباتى ولا دى اول مدوناتى ولا هتكون اخرهاه الحمد لله انا احيا بالكتابه وللكتابه

احترم وجهه نظرك لكن كنت افضل نقد بناء اكثر يعنى تفصيلى مش مجرد كلمه ورد غطاها
لانك مدمت شايف مشكله او غلط فى اللى بكتبه يبقى اكيد عندك شرح تفصيلى لها ولحلها او تقلى ايه اللى خلاك تقول عنها كده
مش مجرد نقد للنقد

وعموما شكرا وجودك واتمنى الايضاح

روابط يقول...

انا أسف اذا كان تعليقى أزعجك , لكن فى أول زياراتى هنا وأول ما قرأت كانت هذه التدوينة التى لم أجدها تقدم جديد , كما انها ذكرتنى بالعبارات الأنشائية والنصائح التى كانت توجد زمان على المغلف الخلفى للكراسات

بديهى الا نتوقع من كل المدونات اعمال أدبية او آراء سديدة .. ولكن هذا رآى

dina seliman يقول...

حازم سويلم
قد لاتقدم جديد بالنسبه لك او للاخرين
لكن يكفينى انها تخرج ما بقلبى
حتى وان كان بعض العبارات الانشائيه

وشكرا لرايك